Výroba pitného zlata (podle Glaubera)

Aurum Potabile, neboli „pitné zlato“, je jedním z nejzáhadnějších a nejuctívanějších výtvorů alchymického umění. Tento přípravek by měl být nejvyšším lékem, panaceou, jenž očišťuje tělo od nemocí, posiluje ducha, prodlužuje život a otevírá bránu vyššího poznání.

Pod tímto jménem se v alchymické tradici skrývá více než jen jeden druh substancí. Zatímco pozdější chymici a někteří praktičtí autoři popisují recepty, jak připravit roztoky nebo tinktury ze skutečného kovového zlata, v hlubších vrstvách učení se objevuje zásadně odlišné pojetí - zde Aurum Potabile není vyrobeno z kovu, ale představuje vysoce subtilní esenci, kterou alchymista získá jako vedlejší produkt Kamenem mudrců – jako jakýsi jeho „tekutý aspekt“, jímž se projevuje léčivá moc Kamene. Řada význačných alchymistů minulosti považovala za pravé Aurum Potabile jen tu substanci, která vznikla při výrobě Velkého Díla, před jeho samým dokončením, před fermentací kovním zlatem nebo stříbrem, po které se účinnost Kamene nezvratitelně odvrátí směrem ke kovní říši a ztrácí jakékoliv účinky v říších rostliné a animální. V tomto smyslu tedy nejde o zlato v běžném smyslu slova, nýbrž o univerzální lék prostupující všechny úrovně lidské bytosti, který je ke zlatu přirovnáván jen metaforicky, jako k tomu nejcennějšímu.

Recepty na pitné zlato z kovního zlata, známé z mnoha raně novověkých spisů, představují nižší, přechodné stupně této ideje – přípravky, které může adept zkoušet a studovat už na cestě k vyšším cílům. Právě ony mohou tvořit praktickou školu pro ruku i ducha, neboť ani ony nejsou triviálními postupy a vyžadují správné pochopení traktátů, samostatnou experimentální práci a jemnou manipulaci s různými materiemi a stupni ohně, než může dojít k získání kýžené odměny.

V každém případě receptů na Aurum Potabile nižšího typu, které kořeny v kovním zlatě má, se dochovala celá řada. Alchymisté a spagyrici zkoušeli celá staletí různými způsoby vyextrahovat z kovního zlata jeho síru neboli duši, aby tuto pak ve vhodném médiu použili pro doplnění své vlastní vitality, k jejíž přirozené ztrátě u nás všech s přibývajícím věkem dochází.. Zda obdaří některá z verzí Aurum Potabile svého uživatele ještě jinými dary než jen zdravím a prodloužením života, to je nejasné a vedou se o tom maximálně polemiky v anarchistických koužcích :o).

Níže uvedený experiment je právě ten pokus nižšího typu, který by měl vést k získání duše zlata do matrice Glauberovy Sal Mirabilis, což je známý síran sodný (Na2SO4). U něj jsem použil cca 2gr zlatého kalxu vyrobeného z pevného zlata pomocí rozpuštění v aqua regis (lučavka královská) a vysráženého do podoby prachu. Tento jsem smísil s asi 8gr Glauberovy soli a ztavil. Výsledek bohužel nedopadl podle představ, sůl nenabyla zelené barvy, což měl být podle popisu důkaz toho, že do sebe převzala duši zlata. Domnívám se, že výrobní chybka mohla být v nízké teplotě tavby, která nejspíše nedosáhla 1064st (síran sodný teče už při 884st, odhaduji, že jsem se nacházel někde mezi 950-1000st). Nedostatek tepla mohl způsobit, že zlato s Glauberovou solí dostatečně nereagovalo. Tento pokus ještě časem zopakuji, zlato použiju stejné, jen jeho usazeninu vyloužím ze soli a týglu.

 

 

níže přikládám pasáž z Glaubera, podle které jsem postupoval.

Johann Rudolph Glauber - Sal mirabilis (část traktátu, věnována výše uvedenému tématu, celé vyšlo v Praxis Spagyrica 4, vydáno jako soukromý tisk Spagyria Klubem, 2024)

O použití mé soli MIRABILE jak při rozpouštění kovů, tak při přípravě léků

Za prvé je třeba poznamenat, že nejen kovy, ale také všechny kameny a kosti, které odmítají rozpuštění od všech žíravých solí, mohou být radikálně rozpuštěny mým SAL MIRABILE, a většina takto rozpuštěných věcí, ať už jsou to kovy, rostliny nebo minerály, získává zelenou barvu, z nichž u některých zelená barva zůstává, ale u jiných se časem mění na žlutou nebo červenou.

O této podivuhodné mutaci a roztoku bych mohl napsat velký svazek, kdybych tuto práci neurčil na jiné místo, přičemž zde hodlám popsat pouze rozpuštění zlata, protože jiný lepší nelze nalézt.

Zjistil jsem, že rozpuštění ostatních kovů, které jsou zakázány, se nehodí ani k zachování, ani k obnovení zdraví, jak jsem již o něco dříve upozornil.

Ale zjistil jsem, že sůl a zlato jsou nejušlechtilejší předměty, z nichž se nutně musí připravit vynikající lék. Sůl totiž povyšuje síly a ctnosti všech věcí na vysoký stupeň dokonalosti a vnáší je do lidského těla.

Zdá se mi, že to není nepodobné těkavému a prchavému duchu rostlin, jako je víno, pivo atd., který vchází do lidského těla a dodává sílu živočišnému duchu, takže se pohybuje snadněji a s větší čilostí. Vskutku, každý jiný pokrm a nápoj, ať už je to chléb nebo voda, předává tělu nějakou sílu, ale ne tak mocně a účinně jako jakékoliv štědré víno, jehož duch je velmi čistý, účinný a jemný, takže jeho příliš hojné užívání probouzí všechny věci, které jsou v člověku skryty, a vynáší je na světlo.

Stejně tak sůl rozšiřuje a potvrzuje všechny věci, a když je s nimi spojena, činí zjevnými všechny jejich skryté ctnosti, které by bez soli zůstaly v temnotě. Kdo by nám mohl zjevit onen velký jed, který se skrývá v arseniku, kdyby jej nezjevila Sůl? Jestliže se nějaký melancholický člověk (který je jinak ve své přirozenosti náchylný k nehybnosti jako mrtvý) napije jakéhokoli lihového vína nebo silného nápoje, jeho duch, který byl předtím otupělý a jakoby pohřbený ve snu, se brzy probudí a jeho jazyk se uvolní. Totéž dělá sůl, která zvyšuje sílu všech věcí, zvláště kovů, které činí zjevnými a známými. A skutečně, bez soli by jedy nemohly být poznány, jak jsem o něco výše uvedl o arseniku a argent vive. Jestliže sůl působí tyto věci na zlé předměty tím, že rozšiřuje a zvětšuje jejich zhoubnost, proč by nemohla působit totéž na dobré předměty tím, že zvětšuje jejich dobrotu?

Protože mezi živočišnými, rostlinnými a minerálními předměty není nic ušlechtilejšího a vznešenějšího než zlato a sůl, které mají svůj původ ve Slunci, bylo by špatné je vynechat a hledat horší předměty k výrobě vynikajícího léku, protože když vezmeme víno, sůl a zlato, není jiných věcí, které by nám poskytovaly tak vynikající ctnosti. Proto se s nimi spokojíme a budeme se snažit z nich vyrobit co nejušlechtilejší Lék.

Postup

Vezměte tři nebo čtyři díly soli a jeden díl zlata (správně upraveného nebo připraveného pro tuto operaci), smíchejte je a směs vložte do silné skleněné retorty, dobře zalutované, kterou vložte do otevřeného ohně, oheň postupně zvyšujte, dokud nebude sklo žhavé, oheň zesilte a udržujte ho silnější po dobu jedné hodiny, pak přestaňte a nechte vše vychladnout.

Vyjměte retortu a uvolněte ji od lutace, aby se nesmísila s látkou obsaženou ve skle, ale aby zůstala čistá, což je třeba přesně oddělit od skla a spolu s tím, co je sublimováno v hrdle retorty, vložit do čisté sklenice.

Tato hmota bude mít nazelenalou barvu. Do této hmoty se nalije trochu dešťové vody, aby se mohla snadno rozpustit v teple, a sůl s částí zlata se smíchá s vodou. Tento trávově zelený roztok přefiltrujte přes papír a část vody odsaďte destilací, aby zůstal zelený nápoj, který nebude žíravý ani ostré chuti, ani příliš močopudný, ale bude vhodný k pití ve všech prostředcích. Zlato, které SAL ENIXUM nerozpustilo, najdeš po rozpuštění, které můžeš opět použít k podobnému účelu; zelený liquor však můžeš nyní použít jak v lékařství, tak v alchymii, což ti přinese mnoho užitku.

Kdo by všechen hlen stáhl na zelenou sůl a tu pak extrahoval alkalizovaným spirit of wine, získá ještě účinnější lék, neboť víno nebude mít zelenou, ale červenou barvu a bude velmi sladké, takže zlaté ctnosti soli budou účinnější a lépe a snadněji se vpraví do údů lidského těla.

Je třeba poznamenat, že SAL ENIXUM při rozpouštění nevstřebává celou hmotu zlata, ale pouze jeho čistší část. Pokud tuto operaci zopakujete na téže čisté hmotě ještě jednou, získáte z ní největší čistotu a bezpochyby získáte nejušlechtilejší Lék, který nikdo nemůže vyvrátit, i kdyby byl hlavním nepřítelem Pravdy.

Toto je operace, neméně složitá než pravdivá, přípravy skvělého Léku ze zlata, soli a vína, který si zaslouží jméno AURUM POTABILE a jehož velké Síly a Ctnosti se nyní mají projevit potřebným Nemocným.

O silách a ctnostech mého ZELENÉHO LVA, VITRIOLU SLUNCE neboli Zázračné ZLATÉ SOLI

Tento zelený zlatý likér mohou bezpečně a příjemně užívat všichni, ať už mladí nebo staří, nemocní nebo zdraví, bez rozdílu osob, protože neobsahuje nic, co by bylo špatné nebo škodlivé. Neboť vyčištěná sůl a zlato nikdy nevedou k žádnému zlu.

Nýbrž jsou vždy prospěšné, protože působí v plné míře jak na rostliny, tak na živočichy a minerály, jak bude jasně ukázáno v následujícím pojednání.

Za prvé, tento zelený nápoj pouze svým vnějším vzhledem rozveseluje srdce, mozek a všechny vitální duchy, neboť ze všech barev není žádná, která by v příjemnosti předčila zelenou, čehož jsou svědky všichni lidé, kteří překonali silný chlad ostré zimy, s velkou radostí a potěšením pozorují obnovující se zeleň napůl mrtvých stromů a vyhaslých bylin v jarním období a cítí, že se jim obnovuje a oživuje veškerá krev v těle.

Za druhé, když se tento zlatý nápoj pije, posiluje a upevňuje celé HUMIDUM RADICALE, žaludek, mozek a všechny vnitřní části těla, nad všechny ostatní léky, které jsem dosud znal. Také vyhání melancholii a všechny úzkosti mysli, odstraňuje bušení srdce, otevírá překážky ve vnitřních cévách; léčí bolesti vnitřních částí, jako jsou játra, plíce atd. a léčí všechny vnitřní exulcerace, léčí štěrk a kameny, ať už v páteři nebo v močovém měchýři, udržuje tělo rozpustné, vyhání vítr s bolestmi žlučníku, chrání krev před zkažením, léčí lepru, strupy a horečky všeho druhu, časem odstraňuje dnu; na urážlivou apoplexii a epilepsii poskytuje současný lék; čistí krev nakaženou kurdějemi, morem a jinými nakažlivými nemocemi; chrání a zbavuje všech vnitřních vředů; chrání plíce, játra a jiné části a odstraňuje již vzniklé exulcerace a radikálně je odstraňuje. Všechny vnitřní části člověka tak obohacuje svou balzamickou silou, že nejsou snadno náchylné k nemocem a těší se zdravému a dlouhému životu. Zevně se používá k hojení všech čerstvých ran, neméně jako starých a otevřených vředů, bez jakýchkoli mastí nebo náplastí; neboť při léčení vředů tohoto druhu není nic ve zvířatech, rostlinách nebo minerálech, co by odpovídalo této ctnosti, stejně jako uvnitř léčí trhliny.

To je povaha a vlastnost zlata, že nejsilněji odstraňuje všechny nečistoty a také stahuje, což jsou dvě věci, které jsou nezbytně nutné při léčení všech vředů. Tato sůl s pomocí své vlastní to samé dobře dělá a také skvěle podporuje ctnosti zlata. Uvedený liquor velmi rychle odstraňuje vředy v ústech a v krku s veškerou jejich zánětlivou infekcí, které jiným lékům podléhají jen velmi pomalu. A to i přesto, že jazyk, hrtan a celé patro jsou plné puchýřů. Krátce řečeno, myslím si, že žádný lék není lepší než tento liquor k odstranění všech vnitřních a vnějších vředů, ale všechny ostatní tělesné vady, které léčí, pro stručnost pominu.

Kromě toho má tento zelený a zlatý likér tu povahu a vlastnost, že nad všechny ostatní léky smiřuje plodnost se všemi věcmi, jak o tom věrně svědčí jeho podpis, vtip, zelená barva a mé různé neomylné pokusy.

Proto když se semena všech druhů rostlin macerují v tomtéž liquoru a zasadí se do čistého písku, vyrostou z nich zlaté klíčky a rostliny, které mají mnohem silnější a příjemnější vůni, světlejší barvu a větší délku než ty, které vyrůstají z tučné země. Proto má tento zelený líh hlavní postavení v tom, že činí rostlinu zelenou a plodnou a zvyšuje její růstové schopnosti; tak i mezi všemi léky, jak vím, nemá sobě rovného v usmiřování a udržování plodnosti v lidském těle.

Neboť při všech lidských nemocech přináší velkou pomoc a útěchu a působí na plodnost mužů i žen více, než by se mohlo zdát, a je tak velkým vzrušitelem Venuše, že přináší velkou útěchu nejen starým mužům, kteří jsou zrazováni svými mladšími ženami a jsou nuceni ležet v klidu, ale také takovým ženám, které jsou neplodné ve svém kvetoucím věku, a proto nemají dědice.

Nepíši o tom ve snu, ale jsem poučen zkušeností, neboť jsem viděl, jak někteří muži byli tímto lékem tak posíleni, že se jim zdálo, že nikdy nebyli slabí, což zažily i některé Ženy. Nicméně takové léky se nemají tomuto pohlaví podávat příliš často, protože bez této pomoci se někdy mohou rozvášnit a řádit více, než je vhodné. U starých mužů je jeho použití bezpečnější, protože jim nemůže způsobit nejmenší škodu.
Věci, které zde uvádím, by se neměly zdát nikomu divné, neboť mají své jisté a nepochybné příčiny působení.

Nechť jsou prozkoumány ty dva předměty, z nichž se Zelený lev skládá, totiž sůl a zlato; jsou to nejlepší věci a jsou nezbytně nutné ke vzniku všech věcí; neboť jaká bylina může vyrůst bez semene a soli? Vskutku ani ta nejmenší. Neboť když země nebo písek postrádají sůl, semeno byliny nemůže mít ani živiny, ani produkce. Ano, kdyby se semeno samo zaselo do tučné země, a přesto by nemělo sluneční paprsky, nemohlo by ze země nijak vyrůst, ale udusilo by se a zahynulo; což není skryto Rustikům, kteří po zasetí svého semene horlivě očekávají teplé sluneční paprsky.

Proto k žádoucímu vyrůstání zeleniny ze Země a jejímu rozmnožování je zapotřebí tučné a slané Země, stejně jako teplého a plodného tepla Slunce a nezbytného deště, což je třeba chápat i pro tvorbu a rozmnožování zvířat.
N. B. V AURUM POTABILE sůl dodává prostor tučnosti, zlato je Sluncem a Duch vína vykonává funkci teplého a plodného Deště.

Tak se také nerosty nerodí jinak než za pomoci Slunce a práce soli. Ty vykonávají své operace na Vodě a vytvářejí Minerály, jak učí Spisy starověkých Filosofů.

Někdo neznalý zde může namítnout a zeptat se: Jak je možné, že Slunce působením v hlubinách Země vytváří Minerály a Kovy soli? Ať ví, že Slunce svými horkými paprsky vzbuzuje v hlubinách Země centrální oheň, který není neznámý těm, kdo se zabývají vykopáváním Kovů ze Země, a ti někdy pociťují tak silný žár, že odloží svůj oděv a jsou nuceni pracovat velmi pomalu, ba někdy ji úplně přerušit, jak jsem učil v PRVNÍ ČÁSTI MÉHO MINERÁLNÍHO DÍLA. Proto se nikdo se zdravým rozumem neodváží těmto věcem odporovat, když vidí, že je zcela v souladu s pravdou, že vznik a přírůstek všech živočichů, rostlin a minerálů pochází ze slunce a soli, k čemuž má napomáhat voda.

Protož vidouce, že z takových předmětů připraven jest můj zlatý nápoj, nemůže působiti nic jiného, nežli plodnost, a tím od přírody podepsán jest tou krásnou zelení, kteroužto obdařením znamená, že všechno plodným činí. Bůh nic nadarmo nezdobí svými znaky a znameními, z nichž lze jako z jeho podpisů poznat síly a ctnosti jasněji než z knih. Neboť podpis, jímž jsou věci podepsány Bohem a přírodou, se nikdy nemýlí, ale Knihy a Spisy sestavené lidmi se velmi často mýlí. Proč starověcí Filosofové a Básníci uctívali Venuši, Bohyni lásky a plození, a přisuzovali jí krásnou zeleň, vzniklou z mořských výronů či pěny?

Co jiného je pěna či pěna, kterou moře vyvrhuje na břeh, než sůl, která se vysušena slunečním žárem mění v sůl? A Básníci, zvláště VIRGILIUS a OVIDIUS, kteří byli muži velké literatury, by se takovými věcmi nezabývali s takovým množstvím slov, kdyby nechtěli svými báječnými spisy odhalit světu ono velké Filosofické tajemství. Proto neustále tvrdím, že tento zelený nápoj je hlavním lékem všech věcí, které mají růst nebo se zvětšovat, jak o tom svědčí jeho příjemná síla a neomylná zkušenost.

Oceán, Matka vší plodnosti, také vykazuje svou zelenou barvu, zvláště tam, kde je bohatý na sůl a silně ozářený slunečními paprsky. To je dobře známo námořníkům, kteří podle změny barvy vody v zelenější poznají, že se nacházejí v blízkosti teplejších oblastí, do nichž se silněji promítají sluneční paprsky; v takových místech je totiž moře tak slané, že září jako oheň. Moč těch, kdo čůrají z lodí a padají do moře, září jako ohnivé jiskry; čtyři díly vody tam obsahují jeden díl soli. Středozemní moře není tak plné soli jako to, které je mezi ŠPANĚLSKEM a FRANCIÍ.

A v tom se zase nachází nemalý rozdíl, neboť španělská strana převyšuje francouzskou v slanosti. Proto je také sůl slabší a méně hodnotná, protože je vzdálenější od slunečních paprsků.

Proto Dáni, ŠVÉDOVÉ a další národy obývající severní oblasti, ačkoli mají dostatek mořské vody, přesto z ní sůl nevyrábějí, ale dovážejí ji z FRANCIE nebo ŠPANĚLSKA, což je dostatečně zřejmým důkazem, že sůl je ve vodě zpracovávána nejžhavějšími paprsky Slunce a vyráběna kvůli všeobecné plodnosti.

To naznačuje i NĚMECKÝ název moře, MEER, což je všechno jedno, jako bychom řekli VERMEER, tedy ROZŠÍŘIT, ROZMNOŽIT. Přívlastek, který se velmi dobře shoduje s věcí, protože bez moře by se na Zemi nic nezvětšovalo, ale naopak, všechny věci žijí a jsou jím zvětšovány.
Proto je zelená barva zjevným indexem a znakem plodnosti, což by se dalo prokázat nekonečným množstvím příkladů, což zde není nutné, abychom se vyhnuli rozvláčnosti, neboť věc sama je tak zjevná.

Někteří hýřiví pomlouvači, kteří se rádi staví proti pravdě, mohou tvrdit, že tato zelená barva nepochází ze zlata, ale z mědi, aby tak odlákali poctivé lidi od pravdy, protože se jim zdá, že žádné zlato není v medicíně užitečné; s tímto tvrzením již dříve napadli mé AURUM POTABILE. Abych jim zavřel ústa a odstranil jejich lehkovážné námitky tohoto druhu, říkám, že skutečně přiznávám, že měď mezi kovy získává zelenou barvu, pokud se rozpustí v AQUA FORTIS a jiných žíravých tekutinách tohoto druhu; ale zlato, které se rozpouští v tomtéž, se objevuje ve žluté barvě, a ne v zelené, což je známo každému. Ale kdo by si myslel, že jsem tak hloupý a hrubý, abych se vnucoval někomu, kdo tak otevřeně podvádí?

Kdo by také mohl takový podvod skrývat? Vždyť kdyby se měď rozpouštěla ve slané vodě, hned by se podvod odhalil, protože má zlou, odpornou a skálopevnou chuť, a kdyby se jí spolkla jen jedna kapka, vyvolala by prudké zvracení, a nebyla by lékem, ale spíše jedem. Navíc, kdybyste do takového roztoku vložili nůž, byl by brzy pokryt mědí a vypadal by jako měděný. Opak se však stane, ponoří-li se čisté železo do mého Zeleného lva, neboť se bude zdát, že je pozlacené barvou zlata, a to krásnější a znamenitější než jakýkoli dukát nebo jiný kus zlaté měny. Pokud do něj vložíte železný drát a necháte jej tam po určitou dobu, změní se na ryzí zlato, což je neklamné svědectví, že tento likér nečerpá svůj původ z mědi, ale ze zlata.

Opět lze namítnout, že obyčejný roztok zlata pomocí AQUA REGIA také zbarvuje železo do zlatova a ulpívá na něm; není to tedy nic divného, neboť je to každému člověku všeobecně známo.

Odpovídám, že takový roztok, ne zelený, ale žlutý, sice srážením ulpívá na železe a rozpouští železo samo a redukuje ho na bláto, ale neproniká do něj a nezachovává ho v jeho podobě, jako to dělá můj zelený roztok, který proto nelze počítat mezi žíravé roztoky, ale to, co se děje pomocí SAL ENIXUM, je třeba nazývat spíše extrakcí než roztokem.

Neboť moje SAL MIRABILE je takové povahy, že nerozpouští úplně žádný jemný prášek nebo kalx zlata, ale pouze z něj extrahuje to, co je nejčistší, a zbytek zanechává jako černý prášek. Navíc tento roztok není žíravý, protože kdyby byl, zkorodoval by a rozpustil železo, nikoliv ho zbarvil a posunul na úroveň zlata, přičemž železo by zůstalo celé. Z podobného důvodu se zelený roztok mědi, vyrobený z obyčejné žíravé vody, spojuje se železem, má zelenou barvu, koroduje ho a měď opouští. Rozpustí-li se však měď mým roztokem SAL MIRABILE, tento roztok nepronikne do železa, ale přemění ho celé ve své vlastní podobě na měď, avšak ne hned, nýbrž až za dlouhou dobu.

Z toho všeho je patrný velký rozdíl mezi běžnými korozivními roztoky zlata, mědi a jiných kovů a mým roztokem, který je zbaven veškeré koroze a který provádí můj SAL MIRABILE rozpouštění těl kovů mnohem jiným způsobem, než se tyto korozivní roztoky vyrábějí. Proto jej nelze počítat mezi vulgární roztoky, neboť má daleko jiné Ctnosti. Vulgární rozpuštění zlata, vyrobený pomocí AQUA REGIA, škodí všem věcem jako žíravý jed; když se ho trochu přidá k jakémukoli rostlinnému semeni, zbaví ho všech jeho růstových schopností a úplně ho zabije. Když se jí člověk napije, zkazí mu to hrdlo a žaludek jako jed. Takový nápoj svou žíravou a žravou schopností přemění kov, který je do něj vložen, na sliz nebo bláto.

Roztok, který se vyrábí z rektifikovaného solného lihu, může bezpečně pít kdokoli, když se k němu přimíchá dostatečné množství vody; není však sladký, svírá jazyk a barví ruce; to není můj zelený likér, protože nebarví ruce ani nesvírá jazyk, a přesto nezpůsobuje korozi semen rostlin, ale spíše je podněcuje k plodnosti.

Z toho vyplývá, že moje zmíněná SAL MIRABILE není žíravá, ale sama o sobě je dobrým lékem pro všechny rostliny, zvířata a minerály, což zkušenost sama o sobě zcela zjevně potvrzuje.

Proto nemůže působit nic jiného než dobro, protože je připravena bez jakéhokoli žíravého prostředku a na pohled je znázorněna podivuhodnou signaturou, a to krásnou zelenou barvou.

Tento popis je nepochybným důkazem jeho mimořádných ctností, neboť činí všechny živé věci, které se nacházejí v jeho vnitřních průduších, vegetativními a plodnými. A to považuji za dostatečné, aby bylo řečeno těm hloupým a planým kecům nevědomých posměváčků, jimiž mě mohou urážet.

Cokoli jsem zde přisoudil svému Zelenému lvu, to samé působí i mé červené AURUM POTABILE, extrahované vinným alkoholem, a to stejně dobře u zeleniny a zvířat jako u minerálů, neboť vinný alkohol nemůže ničemu z nich ublížit, ale spíše vnáší do zeleniny a zvířat ctnosti zlata a činí je účinnějšími. Co se však týče rozpuštění zlata mým SAL MIRABILE a jeho účinnosti a působení, to může pro tuto chvíli stačit.

Co se týče roztoku ostatních kovů, není třeba o tom mnoho mluvit ani psát rozsáhlý svazek, protože z toho, co již bylo řečeno, si každý může snadno domyslet, že roztoky tohoto druhu, vyrobené pomocí SAL MIRABILE, jsou mnohem lepší než roztoky vyrobené pomocí žíravin. Vitriol VENUŠE vyrobený s jeho pomocí neškodí rostlinám jako obyčejný vitriol, který ji svou korozí ničí; ale Vitriol vyrobený pomocí SAL MIRABILE úžasně podporuje růstové schopnosti Rostlin, takže se mohou vyrábět Lunární, Venušino, Martialní, Jovialní a Merkuriální byliny, což bude mít úžasné účinky, zvláště pokud se vegetativní schopnosti Lunárních bylin zvýší a podpoří pomocí Lunární soli; Venerických pomocí Venušiny soli a tak i ostatních.

Moudrým bylo řečeno dost, ale kdo dosud nedokázal pochopit, co jsem řekl, je osel a nehodný takových ARKÁN. Z tohoto základu může pilný Fyzik postavit daleko jiný způsob léčení a může si připravit takové Léky, jimiž může získat Čest a Bohatství. Již mnoho let pozoruji, že byliny mají tendenci nabývat bojových schopností a vlastností, pokud vyrostou z červenavé bojové země, ačkoli předtím nebyly bojové povahy, ale sluneční, měsíční, venerické, joviální, saturnské nebo merkuriální.

Oč více by se však posílily a zvýšily vrozené vlastnosti a ctnosti bylin, kdyby nebyly vyživovány zvířecím trusem, nýbrž zasazeny do čistého písku a zalévány SAL MIRABILE napuštěným ctnostmi kovů, a tím by získaly podporu své schopnosti růstu.

Vskutku by se tak urodily jiné byliny s mnohem většími ctnostmi a jinými vůněmi a chutěmi než ty obyčejné, které se obvykle pěstují z trusu zvířat a prosté soli země.

Tímto způsobem by se dala semenům všech bylin dodat tak silná přitažlivá síla, že by k sobě magnetickou silou přitahovala astrální síly a vlivy a zvyšovala by své Ctnosti natolik, že by bez jakýchkoli příprav mohla k obdivu léčit všechny nemoci.

Nezapomeň, že je nutné, aby ten, kdo chce přesně porozumět povaze Bylin, věděl, jak podpořit vegetativní schopnosti Solárních bylin Solární solí, Lunárních Lunární solí a tak dále, a ne aby bez jakéhokoli uvážení míchal jedny s druhými, což by bezpochyby bylo na překážku žádoucímu úspěchu.
Považuj tyto věci s přesnou Meditací za velká TAJEMSTVÍ a ARKÁNA, které nebudou zjevena zvrácenému Světu. Slovo Moudrým stačí, proto nebudu více dodávat, ale nepochybuji, že toto Odhalení mého SAL MIRABILE bude časem přijato pilnými Lékaři a přinese jim tolik užitku, že tím budou působit mnoho dobrého při utěšování a léčení Nemocných.

Všechny věci mají svůj čas, tak i toto Arcanum, které ve svůj čas bude v síle; ale nechci, aby se někdo přemlouval, že ze mě vyloví Přípravek mého SAL MIRABILE, nebudu Házet PERLY PŘED NEPŘÁTELSKÉ SVINĚ, ale vyhradím si je pro Přátele. Aby však neznalí Posměváčci a ti, kdo mě nenávidí, neměli příležitost mě pomlouvat a hanobit, jako bych já sám nevěděl, jak připravit takovou sůl, rozhodl jsem se dodat několik malých porcí různým rozumným mužům, a to nejen z této soli, ale také z těch solí, které jsou obdařeny ctnostmi zlata, stříbra a jiných kovů, aby mohli kdykoli vydat jasné svědectví o pravdě. A já sám ty byliny vyrobím, abych je měl připravené ukázat ostatním.

Proto ať mě nikdo neobtěžuje svými dopisy, aby ode mne žádal tuto sůl nebo jiné Léky, neboť je nesdělím nikomu jinému než těm, které znám a s nimiž jsem obeznámen.

Všemohoucímu Bohu patří velký dík, že učinil tento současný nehodný svět účastníkem takové MAGNALIE. Já jsem hledal a otevřel cestu jiným, nechť hledá i jiný a vstoupí cestou, kterou jsem ukázal, aby, setrvávaje v mých stopách, snadnější prací získal větší světlo přírody.

Abych však nevynechal nic, co se týká dobré instituce a nauky a co se týká slávy a cti soli, přidám ještě jedno neomylné svědectví, podle něhož může každý hrubý a neznalý člověk zjevně vidět, že veškerá plodnost spočívá pouze v soli a že je to nejcennější poklad celého světa pro zdraví těla a že se v něm skrývá nejrozsáhlejší bohatství.

Plodnost je sice již prokázána v mnoha předchozích Svědectvích, ale protože Historie proroka ELISHA se s těmito mými výroky více než shoduje a může být jejich jasným svědectvím, považoval jsem za vhodné ji zde připojit. Ve 2. knize Královské, 2, 19 čteme, že muži města řekli ELISEOVI: Hle, v tomto městě je dobré bydlet, jak vidí můj pán, ale voda je zkažená a půda kolem ní je zanešená.Přines mi (řekl) novou nádobu plnou soli. Když ji přinesl, šel k prameni, do něhož sůl vhodil, a řekl: Toto praví Hospodin: Tuto vodu jsem uzdravil, od té doby už nebude vznikat žádná smrt ani nedochůdče. A tak byla ta voda uzdravena až do dnešního dne podle slova ELISEOVY, které bylo vyřčeno.

Aby toto velké Tajemství bylo tím lépe pochopeno, bude třeba nejprve trochu zvážit samotnou Historii, z níž lze poznat, jakým způsobem se ELISEOVA sůl stala tak silnou, že vyhnala Smrt a učinila Vodu dobrou a neúrodnou Zemi plodnou.

Když měl být ELIÁŠ vynesen do Nebe, řekl ELISEOVI: Zeptej se mě, co pro tebe mám udělat, než budu od tebe vzat. ELIÁŠ se zeptal: Co pro tebe mám udělat? ELISEUS požádala ELIÁŠE, aby mu udělil dvojnásobný díl svého Ducha. ELIÁŠ odpověděl:

Je to těžká věc, o kterou jsi požádal; pokud mě uvidíš, až budu od tebe vzat, bude to tak, jak si přeješ, ale pokud ne, nedostaneš nic. A když spolu pokračovali v rozhovoru, hle, přijíždí ohnivý vůz s ohnivými koňmi a rozdělili je; tak byl ELIÁŠ vynesen do nebe v ohnivém voze; a ELISEUS to viděl a zvolal: MŮJ OTČE, MŮJ OTČE, atd. Poslouchej tedy: Proč ELIÁŠ řekl ELISEOVI: POKUD MĚ UVIDÍŠ, AŽ BUDU OD TEBE VZAT, ŽÁDEJ SOBĚ CO CHCEŠ, JINAK NE? A proč s touto podmínkou?

Nemohl ELIÁŠ podle své vůle učinit ELISEA vlastníkem svého přání? Možná velmi snadno, ale ELIÁŠ by to neudělal bez nějakého PROSTŘEDKU, protože ELISEUS měl být dvojnásobně ochucen Nebeským ohněm, jímž byl od ELIÁŠE oddělen, neboť Oheň plodí Sůl; Nebeský oheň plodí Nebeskou sůl a Elementární oheň Elementární.

V této Historii je před naše Oči postaveno věčné Božské Světlo a také přirozené, ačkoli málokdo z nich rozeznává obojí, neboť jejich srdce jsou zatvrzelá a zastřená strašlivou slepotou. A jak Starý, tak Nový zákon jsou plny takových tajemství, takže se odvažuji směle tvrdit, že všechny poklady duše i těla můžeme nalézt v Písmu svatém, chceme-li, a že nemusíme číst spisy pohanských filosofů.

Dodávám k tomu ještě jedno, že je pouze od Boha, aby otevřel oči těm, kdo chtějí pochopit božská a přirozená tajemství, neboť bez božského osvícení je vše mrtvé a pohřbené v temnotách.

Tato Pravda zahání ďábelské bludy a pomluvy všech posměváčků a mudrlantů. Ale kdo z nich se tomu postaví a bude hledat plodnost v něčem jiném než v Soli? Věru, nevěřím nikomu, leda tomu nejprohnilejšímu FARNNEROVI a jeho ubohým následovníkům, kteří tvrdí, že sůl neplodí, nýbrž hnůj, ačkoli to je třeba přičíst tomu prvnímu, a ne tomu druhému. Ale tito oslí dechové nevědomosti, přesvědčeni o svých špinavých lžích tou nejzjevnější Pravdou, doufám, že jim jejich nečistá a nestoudná ústa více než dostatečně zatnou tipec.

Proto souhlasím s touto demonstrací, v níž jsem, jak se domnívám, zjevně dokázal, že Slunce a Sůl jsou nejušlechtilejší Boží stvoření a že Sůl je podle mne právem a po zásluze nazývána největším Pokladem a největším Bohatstvím světa, neboť po pozemském způsobu řeči nemůže být nic žádoucnějšího pro plodnost. Sůl je Původcem veškeré plodnosti, Slunce je Původcem Soli a Bůh Stvořitel všech věcí, Slunce, jehož jménu budiž čest a sláva na věky, AMEN.

Ačkoli však tento důkaz, který zjevně ukazuje, že sůl je největším Pokladem na světě, je nanejvýš jasný a nepochybný, přesto nepochybuji, že neuspokojí chtivé, kteří řeknou: "Kde je ten Kámen FILOSOFŮ, který jsme od tebe očekávali jako největší Poklad celého světa, abychom jej poznali a získali a mohli vést statečný život?"

Zůstaň však, příteli, dokud nepřijde někdo, kdo učiní hříšné lidi účastníky tak velkého Daru. Myslíš si totiž, že kdybych byl jeho majitelem, že bych tak velké tajemství popsal tak jasnými slovy, jako jsem popsal úrodnost Země? Vůbec ne, ani nemám moc to udělat, protože člověk nemůže nikomu dát to, co není jeho, ale Boží. Nicméně aby zbožný hledač Pravdy měl nějakou inspiraci k dílu tak velkého významu, nemohu mu nepředložit to malé Světlo, které mi bylo uděleno Boží Milostí, pokud nemá soví oči, které se vyhýbají světlu přírody, protože nemohou snést jeho záři; což, pokud nemá, nemůže být, ale dá za pravdu zjevné Pravdě.

A co se týče tak Velkého Díla, jsem toho názoru, že je zcela možné, aby mlha ušlechtilá, univerzální Perla, totiž Lék a Kámen Filosofů, navracející nemocným tělům lidí a kovů jejich původní zdraví a stav, byla připravena z obyčejné soli.

Ale o přípravě, která mi není známa, nemohu tvrdit nic jistého, ale že to lze, tomu jsem uvěřil na základě četných a neomylných zkušeností, které si nechávám pro sebe a nikomu je neprozradím, ačkoli bych mohl, kdybych mohl nebo chtěl, učinit z nich účastníky zbožné lidi. Protože však víru v nás uskutečňuje pouze Bůh, je třeba ji hledat u Něho modlitbou, a ne ji očekávat od lidí.

Proto, abych (podle svého slibu) mohl dokázat, že kámen Filosofů, který leží ukrytý v soli, může být z ní vytažen pomocí umění, přeji si od studenta božských tajemství jen to, aby pátral po tom, co jsem nedávno otiskl ve svých Spisech, které jsem vyprávěl o malé rybě ECHENEIS, totiž jakým způsobem může být vytažena sítí ze slaného moře, neboť tam najde dostatečnou instrukci, o níž není nutné, abych zde říkal více. To jsou věci, které jsem chtěl dodat na počest toho vznešeného tvora soli. Kdo nechce věřit, že nejvznešenější perla, univerzální a zvláštní lék, je obsažena ve vnitřních Průnicích soli, tomu nemohu pomoci; každému člověku je volné hledat a kráčet jinou cestou.

Nebylo by to příliš zdlouhavé, mohl bych také jasně dokázat, že z mořských těles (jako korálů, perel, ústřic a podobných věcí, které se rozpouštějí ve vodě a srážejí) lze získat tělesné zlato, což jsem udělal vlastníma rukama, a proto to mohu směle dosvědčit.

Ale nyní tyto stoly uzavřu, neboť to, co jsem dosud řekl, pro tuto chvíli postačí; doufám a věřím, že z toho budou mít užitek i jiní, což ze srdce přeji spolu s božím požehnáním všem zbožným lidem.


AMEN

Diskuze (0)

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Nevyplňujte toto pole: